دکوراسیون

نصب سلول‌های خورشیدی در جهان

بازار جهانی تولید سلول‌های PV با رشد چشمگیری در حال پیشرفت است. این رشد از سال ۲۰۰۳ در حدود ۵۰٪ در سال بوده است. در سال ۲۰۰۶ ظرفیت تولید سلول‌های فتوولتائیک در سطح جهان به ۲.۵۲۰ مگاوات رسید. در این سال سهم سلول‌های فتوولتائیک کریستالی بیش از ۹۰٪ و سهم سلول‌های PV فیلم – نازک در حدود ۸٪ بوده است. با توجه به رشد سریع‌تر تولید سلول‌های PV فیلم- نازک (سالانه در حدود ۸۰٪) پیش‌بینی می‌گردد تا سال ۲۰۱۰ رقم سهم این سلول‌ها به ۲۵٪ تا ۳۰ ٪ برسد.

رقم تولید سلول‌های فتوولتائیک در سال ۲۰۰۷ به بیش از ۳.۴ گیگاوات رسیده است. در این بین شرکت‌های ژاپنی که با روند رو به کاهش سهم خود از تولید سلول‌های فتوولتاییک در جهان مواجه هستند، در حدود ۲۶٪ بازار را در  اختیار داشته‌اند. شرکت‌های چینی ولی با رشد خیره‌کننده از سهم ۲۰٪ در سال ۲۰۰۶ به ۳۵٪ در سال ۲۰۰۷ دسته یافته‌اند.

نصب سلول‌های خورشیدی در جهان

ظرفیت نصب شده فتوولتائیک در جهان به سرعت در حال رشد است. این رقم در پایان سال 2011 به بیش از ۶۷.۴ گیگاوات برابر با ۰.۵٪ تقاضای جهانی انرژی برق رسیده است. از این مقدار، رقم ۲۷.۷ گیگاوات به تنهایی در سال ۲۰۱۱ نصب شده است که رشدی ۶۷ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد. در این بین، کشور آلمان به تنهایی با در دست داشتن ۳۷٪ ظرفیت نصب شده جهان به رقم ۲۴.۷ گیگاوات در پایان سال ۲۰۱۱ رسیده است.

سال میلادی ظرفیت نصب شده (گیگاوات)

۲۰۰۵                          ۵.۴

۲۰۰۶                          ۷.۰

۲۰۰۷                          ۹.۴

۲۰۰۸                          ۱۵.۷

۲۰۰۹                          ۲۲.۹

۲۰۱۰                          ۳۹.۷

۲۰۱۱                          ۶۷.۴

پنلهای خورشیدی

این بخش در واقع مبدل انرژی تابشی خورشید به انرژی الکتریکی بدون واسطه مکانیکی می‌باشد. لازم به ذکر است، جریان ولتاژ خروجی از این پنل‌ها DC (مستقیم) می‌باشد.

تولید توان مطلوب یا بخش کنترل:

این بخش در واقع کلیه کشخصات سیستم را کنترل کرده و توان ورودی پنل‌ها را طبق طراحی انجام شده و نیاز مصرف‌کننده به بار یا باتری تزریق و کنترل می‌کند لازم به ذکر است که در این بخش مشخصات و عناصر تشکیل‌دهنده با توجه به نیازهای بار الکتریکی و مصرف کننده و نیز شرایط آب و هوایی محلی تغییر می‌کند.

مصرف‌کننده یا بار الکتریکی

با توجه به خروجی DC پنل‌های فتوولتائیک، مصرف‌کننده می‌تواند دو نوع DC یا AC باشد، همچنین با آرایش‌های مختلف پنل‌های فتوولتائیک می‌توان نیاز مصرف‌کنندگان مختلف را با توان‌های متفاوت تأمین نمود. با توجه به کاهش روز افزون ذخائر سوخت فسیلی و خطرات ناشی از بکارگیری نیروگاه‌های اتمی، گمان قوی وجود دارد که در آینده‌ای نه چندان دور سلول‌های خورشیدی به انرژی برق به عنوان جایگزین مناسب و بی‌خطر برای سوخت‌های فسیلی و نیروگاه‌های اتمی توسط بشر به کار گرفته شود.

مصارف و کابردهای فتوولتائیک

مصارف فضانوردی و تأمین انرژی مورد نیاز ماهواره‌ها جهت ارسال پیام

روشنایی خورشیدی

در حال حاضر روشنایی خورشیدی بالاترین میزان کاربرد سیستم‌های فتوولتائیک را در سراسر جهان دارد و سالانه دهها هزار نمونه از این سیستم در سراسر جهان نصب و راه‌اندازی می‌گردد، مانند برق جاده‌ها و تونل‌ها به خصوص در مناطقی که به شبکه برق دسترسی ندارند، تأمین برق پاسگاه‌های مرزی که دور از شبکه برق هستند، تأمین برق مناطقی شکاربانی و مناطق حفاظت شده نظیر جزیره‌های دور افتاده که جنبه نظامی دارند.

سیستم‌های تغذیه‌کننده یک واحد مسکونی

انرژی مورد نیاز کلیه لوازم برقی منازل (شهری و روستایی) و مراکز تجاری را می‌توان با استفاده از پنل‌های فتوولتائیک و سیستم‌های ذخیره کننده و کنترل نسبتاً ساده، تأمین نمود.

سیستم پمپاژ خورشیدی

سیستم پمپهای فتوولتائیک قابلیت استحصال آب از چاه‌ها، قنوات، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و … را جهت مصارف متنوعی دارا می‌باشد.

سیستم‌ تغذیه کننده ایستگاه‌های مخابراتی و زلزله‌نگاری

اغلب ایستگاه‌های مخابراتی و یا زلزله‌نگاری در مکان‌های فاقد شبکه سراسری و صعب‌العبور و یا در محلی که احداث پست فشار قوی به فشار ضعیف و تأمین توان الکتریکی ایستگاه مذکور صرفه اقتصادی و حفاظت الکریتیک ندارد نصب شده‌اند.

ماشین حساب، ساعت، رادیو، ضبط صوت  و وسایل بازی کودکانه یا هر نوع وسیله‌ای که تاکنون با باطری خشک کار می‌کرده است یکی دیگر از کاربردهای این سیستم می‌باشد. مثلأ ژاپن در سال ۱۹۸۳ حدود ۳۰ میلیون ماشین حساب خورشیدی تولید کرده است که سلول‌های خورشیدی به کار گرفته در آنها مساحتی حدود ۰۰۰/۲۰ مترمربع و توان الکتریکی معادل ۵۰۰ کیلووات داشته‌اند.

نیروگاه‌های فتوولتائیک

هم‌زمان با استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک در بخش انرژی الکتریکی مورد نیاز ساختمان‌ها اطلاعات و تجربیات کافی جهت احداث واحدهای بزرگ‌تر حاصل گردید و همه اکنون در بسیاری از کشورهای جهان نیروگاه فتوولتائیک در واحدهای کوچک و بزرگ و به صورت اتصال به شبکه و یا مستقل از شبکه نصب و راه‌اندازی شده‌ است ولی این تأسیسات دارای هزینه ساخت، راه‌اندازی و نگهداری بالایی می‌باشند که فعلأ مقرون به صرفه و اقتصادی نیست.

بازتابنده‌های خورشیدی

از دیوارها و بام‌ها می‌توان به عنوان بازتابنده‌های خورشیدی برای افزایش تابش در داخل ساختمان استفاده کرد. (گرمایش)

سطوح خارجی بازتابنده می‌توانند میزان ورودی پرتوهای خورشید را از طریق بازشوها افزایش دهند. میزان تابشی که به بازشو تابیده می‌شود، تابعی است از زاویه‌ی بین موقعیت خورشید، بازتابنده و پنجره، اندازه و ضریب انعکاس بازتابنده و عرض جغرافیایی محل. از هر سطح بازتابنده‌ای از جمله سطح زمین با ارتباط صحیح نسبت به بازشوهای ضلع جنوبی، می‌توان استفاده کرد. از بازتابنده‌ها می‌توان برای افزایش روشنایی طبیعی در فضا نیز بهره برد. طول صفحات بازتابنده برای بازشوهای عمودی ضلع جنوبی باید ۱ تا ۲ برابر ارتفاع بازشو باشد و پهنای بازتابنده نیز تقریباً به همان اندازه‌ی پهنای بازشو. زاویه‌ی بین آن‌ها نیز باید ۹۰ درجه با کاهش با افزایش حداکثری ۵ درجه باشد. یک بازتابنده با ضریب انعکاس ۸۰ درصد که به صورت فوق تعیین اندازه شده باشد، پرتوهای ورودی به یک پنجره‌ی عمودی جنوبی را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. (۲۴۱، ۱۹۷۹، Mazria).

در مرکز انرژی لاین در کاتج گرو، اورگان اثر شرکت ایکو ناکس دیزاین از یک بام با روکش آلومینیوم برای بازتاباندن آفتاب زمستان از طریق یک نورگیر سقفی به داخل ساختمان استفاده شده است. این پرتوها مجدداً از سقف ساختمان به کف بتونی و بشکه‌های آب کنار دیوار، که به عنوان یک انباره‌ی حرارتی عمل می‌کند، بازتابیده می‌شوند.

صفحات بازتابنده باید مثل آیینه باشند، یعنی زاویه‌ی پرتوهایی که به آن برخورد می‌کند، با زاویه‌ی پرتو باتابیده یکسان باشد و آن‌ها را در جهات مختلف پراکنده نکند. در جدول روبرو ضریب انعکاس مواد متداول در بازتابنده‌ها نشان داده شده است. آب یک بازتابنده نستبأ ضعیف است، ضریب انعکاس آن از ۲ درصد برای پرتوهایی که به صورت عمد و بر آن می‌تابد تا حداکثر ۳۵ درصد برای پرتوهای نایل متغییر است. (۸۵-۸۶، ۱۹۹۴، Bansal)

یخچال‌های خورشیدی

از یخچال‌های خورشیدی جهت سرویس‌دهی و ارائه خدمات بهداشتی و تغذیه‌ای در مناطق دور و صعب‌العبور استفاده می‌گردد. عملکرد مناسب یخچال‌های خورشیدی تا حدی بوده است که در طی ۵ سال گذشته بیش از ۱۰۰۰۰ یخچال خورشیدی برای کاربردهای بهداشتی و درمانی در سراسر آفریقا راه‌اندازی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *